Allmänna villkor – SmartPuts Sverige AB

Uppdaterade och gäller från och med 2024-05-21. För uppdraget gäller konsumenttjänstlagen (1985:716) samt dessa allmänna villkor. Aktuella villkor finns alltid tillgängliga på vår webbplats: smartputs.se/villkor


1. Tjänsten

1.1 Tjänstebeskrivning

SmartPuts Sverige AB ("företaget") utför fönsterputsning på kundens fastighet inom utvalda geografiska områden. Arbetet utförs enligt företagets aktuella prislista, kampanjvillkor och dessa villkor.

1.2 Schemaläggning

Företaget ansvarar för planering och fördelning av arbetet. Det innebär att företaget bestämmer när och var tjänsterna utförs. Schemaläggning kan komma att justeras för att optimera verksamheten, vilket innebär att vecka för utförande kan variera. Aktuell planering finns på smartputs.se eller skickas på begäran. Företaget strävar efter att informera i förväg vid större schemaändringar. De återkommande schemalagda tillfällena utgör grunden för abonnemanget.

1.3 Extra tillfällen och tillvalstjänster

Kunden kan begära extra tillfällen utanför schemat, t.ex. invändig putsning eller andra tilläggstjänster. Dessa erbjuds i mån av tillgänglighet.

1.4 Information

Efter utfört arbete meddelas kunden via e-post och/eller sms, förutsatt att kontaktuppgifter har lämnats. Om kontaktuppgifter saknas, sker information genom utskick av faktura efter arbetets utförande.

1.5 Prissättning

Pris fastställs vid första besöket, där personal på plats gör en bedömning utifrån prislistan. Om fastigheten avviker väsentligt från förväntat, förbehåller sig företaget rätten att justera priset. Vid större prisförändringar informeras kunden i förväg.

Vid kampanjer gäller rabatten endast en gång per hushåll under en 12-månadersperiod, om inget annat anges. För prisbedömning kan företaget dokumentera fastigheten genom fotografering.

1.6 Prisjustering

Prislistan kan justeras årligen. Både kunden och företaget kan begära en ny prisbedömning. Slutligt pris fastställs efter utfört arbete om särskilda förutsättningar påverkat arbetsinsatsen.

1.7 Avbokning

Kunden kan hoppa över ett schemalagt tillfälle, men inte efter att en period påbörjats. Vid avbokning under pågående period kan tjänsten ändå komma att utföras om inget fysiskt hinder finns. Nekar kund personal på plats att utföra tjänsten, räknas detta som hinder. Kan arbetet inte flyttas till närliggande tidpunkt kan avgift tas ut för förlorad intäkt.

1.8 Avtalslängd och uppsägning

Abonnemangen saknar bindningstid och kan sägas upp när som helst. Uppsägning under påbörjad period innebär att nästa planerade puts utförs innan abonnemanget avslutas.

1.9 Distansavtal

Vid distansavtal gäller ångerrätt enligt lagen (2005:59). Kunden informeras om detta vid avtalets ingående.


2. Kunden

2.1 Personuppgifter

För att vi ska kunna fullfölja våra tjänster krävs att kunden lämnar personuppgifter såsom namn, personnummer, adress och kontaktuppgifter. Dessa används för att leverera tjänsten, erbjuda support, fakturering, samt viss marknadsföring. Uppgifter kan inte raderas innan rättsliga skyldigheter har fullgjorts. Se smartputs.se/integritetspolicy för mer information.

2.2 Kundens ansvar

Kunden ansvarar för att underlätta arbetet – t.ex. hålla grindar olåsta, larma av och säkra djur. Finns hinder kan företaget ta ut avgift. Parkeringsplats nära fastigheten ska finnas, annars kan tillägg debiteras.

2.3 Informationsplikt

Kunden ska meddela företaget i förväg om arbetet inte kan utföras samt informera om omständigheter som kan påverka säkerhet eller utförande. Om större delar av tjänsten inte kan genomföras, räknas det som avbokning.


3. Ekonomi

3.1 Fakturering

Faktura skickas efter utfört arbete, om inte annat avtalats. Fakturan skickas via angivna kontaktuppgifter.

3.2 Betalning

Betalningsvillkor är 15 dagar. Vid sen betalning kan påminnelseavgift, dröjsmålsränta och eventuell indrivning tillkomma.

3.3 Avgifter

Inställelse- och administrationsavgift tillkommer på varje faktura. Beloppet framgår av fakturan.

3.4 RUT-avdrag

Kunden godkänner att företaget ansöker om RUT-avdrag. Om avdrag inte beviljas är kunden ansvarig för hela beloppet. Administrationsavgift omfattas inte av RUT.

3.5 Påminnelser och inkasso – policy och principer

SmartPuts Sverige AB strävar efter ett respektfullt, ansvarsfullt och transparent förhållningssätt vid sen betalning. Vi är ett värderingsdrivet företag och tillämpar därför följande policy:

  • Vid utebliven betalning efter förfallodatum skickas automatiska påminnelser utan påminnelseavgift.

  • Vi försöker alltid nå kunden via mejl, sms eller telefon innan vidare åtgärder vidtas.

  • SmartPuts tar aldrig ut dröjsmålsränta eller egna påminnelseavgifter.

  • Om fakturan fortfarande inte betalas, kan ärendet – efter manuell granskning – skickas vidare till ett inkassobolag.

  • Inkassobolaget är en fristående part som kan ta ut lagstadgade avgifter och eventuell dröjsmålsränta. SmartPuts har ingen ekonomisk vinning i dessa avgifter.

  • Kunden har alltid möjlighet att ta kontakt med oss innan ärendet går vidare till inkasso för att diskutera en lösning.


4. Arbetsmiljö och ansvar

4.1 Arbetsmiljö

Företaget har rätt att avstå från att utföra arbete om arbetsmiljön på plats bedöms som osäker.

4.2 Egendom och tillgång

Personalen flyttar inte kundens lösa egendom eller växtlighet. Om något står i vägen kan delar av arbetet utebli.

4.3 Spröjs

Företaget ansvarar inte för skador på spröjs vid av-/påmontering. Kunden ska informera om känsliga spröjs i förväg.

4.4 Känsliga fönster och fasader

Vissa material kräver särskild hantering (t.ex. självrengörande glas, solfilm, frigolitfasader). Kunden ska informera om detta i förväg. Annars ansvarar inte företaget för eventuella skador.

4.5 Nedsmutsade fönster

Normalt utförs endast vanlig rengöring. Fönster med t.ex. färg, cement eller kraftig smuts kan väljas bort vid risk för skada.

4.6 Redan skadade fönster

Företaget ansvarar inte för befintliga repor/skador. Kunden ska informera om detta. Om skador upptäcks under arbetet pausas det tills kund informeras.


5. Reklamation och skador

5.1 Reklamation

Ska ske inom 3 arbetsdagar efter utförd tjänst för att företaget ska kunna åtgärda eventuella brister.

5.2 Skador

Skador som uppstått ska rapporteras via webbformulär eller begärd blankett. Företaget dokumenterar eventuella skador orsakade av personal och informerar kunden direkt.


6. Force majeure

6.1 Hinder utanför kontroll

Företaget ansvarar inte för förseningar p.g.a. omständigheter utanför dess kontroll, t.ex. extremväder eller sjukdom .

6.2 Tillfälliga hinder

Vid tillfälligt hinder är företaget befriat från ansvar under rimlig tid.

6.3 Permanenta hinder

Vid varaktigt hinder upphör båda parters skyldigheter.

6.4 Kommunikation

Part som inte kan uppfylla sina åtaganden ska meddela motparten så snart som möjligt.


Definitioner

Abonnemang: Återkommande tjänster enligt schema. Grundpris: Utgångspris för tjänsten. Schema: Planerat intervall för när tjänsten utförs. Period: En fastställd abonnemangsperiod. Tillfälle: Varje enskilt utförande av tjänst. Spröjs: Fönsteravdelare, fasta eller avtagbara. Tillval: Extra tjänster som kunden kan välja till. Tillägg: Extra kostnader vid särskilda omständigheter. RUT-avdrag: Skattereduktion för hushållsnära tjänster.


Personuppgiftsansvarig: SmartPuts Sverige AB, Org.nr: 559480-1648, Januarigatan 26, 256 61 Helsingborg.