Allmänna Villkor

  • 1.1) Beskrivning av tjänsten

    SmartPuts Sverige AB (företaget) utför arbete på kundens fastighet. Dessa tjänster utförs i de geografiska områden som företaget definierar, enligt aktuell prislista, kampanjvillkor och i övrigt i enlighet med detta avtal.

    1.2) Ansvarsbegränsning

    Företaget ansvarar endast för skador som orsakas av grov vårdslöshet eller uppsåt. Kunden ansvarar för att informera om eventuella skador på fönster eller byggnadsstrukturer innan arbetet påbörjas.

    1.3) Schemaläggning

    SmartPuts planerar alltid besöken tillsammans med kunden för att säkerställa att tiden passar. Vi kontaktar kunden via telefon, meddelande eller e-post för att boka en tid. Om kunden inte svarar på våra kontaktförsök, förbehåller vi oss rätten att planera in ett besök den dag som passar verksamheten bäst. Vid ankomst knackar vi på, och om ingen svarar utförs fönsterputsningen ändå. Aktuell planering finns tillgänglig på vår webbplats eller kan skickas i pappersform på begäran. Vi strävar efter att informera om väsentliga schemaändringar i förväg. De schemalagda tillfällena definierar abonnemanget, och vi säkerställer att tjänsterna utförs effektivt och enligt plan.

    1.4) Information

    Efter utfört arbete meddelas kunden direkt via e-post och/eller sms att företaget utfört en tjänst, förutsatt att e-postadress eller mobiltelefonnummer angetts i förväg. I annat fall är nästa information om att arbete har utförts den faktura som kommer till kunden efterföljande det utförda arbetet.

    1.5) Priser

    Pris per arbetsmoment fastställs vid första tillfället, då personal på plats gör en beräkning av hur kundens byggnader och fönster ställer sig till den för tiden aktuella prislistan. Om byggnaden, dess fönster och dess övriga förutsättningar avsevärt avviker från vad som är rimligt för den beställda tjänsten, vilket gör att prisberäkning ej kan tillämpas korrekt, förbehåller sig företaget rätten att beräkna enligt annan metod. I det fall att priset avsevärt ändras för arbetets utförande, informeras kunden i förväg. För prisberäkning och dokumentation har företaget rätt att fotografera fastigheten och dess byggnader.

    1.6) Avbokning

    Avbokning av ett schemalagt besök är godkänd, dock måste detta ske senast 72 timmar före det planerade arbetet för att undvika debitering. Vid avbokning inom 72 timmar från det planerade besöket debiteras kunden för den schemalagda tjänsten.

    1.7) Prisjustering

    Prislista och beräkningssätt justeras normalt vid varje årsskifte och meddelas kund och en eventuell omräkning sker av befintliga priser. Både företaget och kunden har rätt att begära eller initiera ny beräkning av priser. Då fönster och byggnader har olika förutsättningar kan beräkningen vara komplex. Det är därför först efter arbetets utförande som ett exakt pris och detaljerad beskrivning kan lämnas.

    1.8) Avtalslängd och Uppsägning

    Våra avtal har vanligtvis ingen bindningstid, men bindningstid kan förekomma enligt överenskommelse och specificeras då i avtalet. I dessa fall har kunden endast rätt att säga upp abonnemanget om det finns bevis på skadegörelse av personal, om företaget inte utför tjänsten, eller om kunden betalar in resterande av det avtalade beloppet i en klumpsumma. Båda parter har rätt att säga upp avtalet med 30 dagars uppsägningstid.

    1.9) Distansavtal

    Om avtalet har träffats på distans, har kunden ångerrätt enligt lagen (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler. I dessa fall lämnas information om ångerrätt.

  • 2.1) Personuppgifter

    I samband med att kunden beställer och utnyttjar en tjänst krävs det att personuppgifter såsom namn, personnummer, adress och kontaktuppgifter lämnas till oss för fullföljande av avtalet. Dessa uppgifter behöver vi för att på bästa sätt kunna utföra den beställda tjänsten, erbjuda krediter, garantier och support. Uppgifterna sparas i vissa fall även för att vi ska kunna utveckla våra tjänster samt för marknadsföring och merförsäljning. Du har i egenskap av registrerad flera andra rättigheter enligt Dataskyddsförordningen (GDPR). Vi är förhindrade att radera vissa personuppgifter innan vi ges möjlighet att fullgöra våra rättsliga förpliktelser gentemot myndigheter och till dig som konsument. Vidare har du rätt att invända mot behandlingen av dina personuppgifter och inge klagomål avseende vår behandling av dina personuppgifter till Datainspektionen.

    2.2) Skyldighet att underlätta

    Kunden har en skyldighet att underlätta företagets möjlighet att utföra tjänsten. Detta gäller grindar, larm, hundar och liknande. Vid försvårande omständigheter har företaget rätt att debitera permanent eller tillfällig avgift rörande de aktuella omständigheterna. Parkeringsmöjlighet ska finnas i direkt anslutning till fastigheten, i annat fall kan det komma att debiteras ett tillägg som inte är berättigat till skattereduktion.

    2.3) Skyldighet att informera

    Kunden är skyldig att i förväg meddela företaget ifall beställd tjänst inte kommer kunna levereras, samt att särskilt informera om det finns särskilda omständigheter som det ska tas hänsyn till i samband med utförandet. Om hinder föreligger som innebär att merparten av beställd tjänst inte kan levereras, kan detta komma att räknas som en avbokning.

  • 3.1) Betalning

    Betalningsvillkor för fakturor är 15 dagar om inget annat avtalats. Vid försenad betalning har företaget rätt att ta ut en påminnelseavgift samt dröjsmålsränta enligt räntelagen. Vid återkommande försummelse av betalning har företaget rätt att permanent säga upp eller tillfälligt spärra kundens tjänst. Obetalda fordringar kan överlämnas till indrivning med tillkommande kostnader och avgifter.

    3.2) Inställelse- och administrationsavgift

    På varje faktura tillkommer en materialavgift som inte omfattas av RUT.

    3.3) Skattereduktion (så kallat RUT-avdrag)

    Kunden godkänner att företaget handlägger ansökan om skattereduktion till Skatteverket i enlighet med gällande lagstiftning. Efter att kunden har uppfyllt villkoren för ansökan om skattereduktion sänder företaget denna till Skatteverket. Om kunden inte beviljas skattereduktion, helt eller delvis, är kunden betalningsskyldig för resterande belopp. Inställelse- och administrationsavgift omfattas ej av RUT-avdraget.

    3.4) Fakturering

    Faktura skickas snarast efter att arbetet utförts, om inget annat har avtalats. Företaget avgör på vilket sätt som fakturan översänds till kunden baserat på kundens lämnade kontaktuppgifter. Betalning sker med befriande verkan endast om den sker i enlighet med villkoren på fakturan.

  • 4.1) Arbetsmiljö

    Företaget har en lagstadgad skyldighet att arbeta aktivt med personalens arbetsmiljö. Vi vill att personalen ska känna sig trygg på sin arbetsplats och inte utsättas för någon onödig fara. Personalen på fältet har ett ambulerande arbete och arbetsplatsen är därför förlagd på kundens fastighet. Därför kan företaget vid särskilda fall avsäga sig hela eller delar av arbetet. Detta avgör personalen på plats utifrån riskbedömning och företagets arbetsinstruktioner i förhållande till gällande arbetsmiljölagstiftning.

    4.2) Kunds egendom

    Vid utförande av tjänsten flyttar inte personalen kundens lösa egendom för att kunna utföra arbetet på grund av risk för skada på både egendom och personal. Om lös egendom eller växtlighet står i vägen för att utföra tjänsten förbehåller vi oss rätten att inte utföra delar av tjänsten.

    4.3) Spröjs

    Vid fönster med avtagbara spröjsar, där dessa ska monteras av och/eller på i samband med att tjänsterna utförs, riskerar de skador. Spröjs- och spröjsfästen är inte åldersbeständiga, företaget avsäger sig därför ansvaret för skador i samband med av- och påmontering. Om kunden bedömer att hen har känsliga spröjs eller spröjsfästen, av ålder eller kvalitetsorsaker, ska kunden meddela detta på förhand så att vi kan ta extra hänsyn till detta.

    4.4) Känsliga fönster och fasader

    Det finns många typer av fönster och fasader som kräver särskild behandling, såsom självrengörande fönster, fönster med solfilm, kompositmaterial (t.ex. plexiglas) och ytbehandlade fönster. Vissa fasader kan se tåliga ut men är i själva verket ömtåliga, som frigolit. Kunden måste meddela oss om dessa typer av fönster eller fasader i förväg för att vi ska kunna vidta extra försiktighetsåtgärder. Om detta inte meddelas i förväg, avsäger sig företaget ansvar för eventuella skador. Kontakta din fönstertillverkare eller glasmästare om du är osäker på fönstertypen.

    4.5) Kraftigt nedsmutsade fönster

    Beställning av fönsterputs avser vanlig rengöring av fönsterrutor. Vid kraftigt nedsmutsade fönster, färgstänk eller hårda material som cement, kan företaget välja att inte putsa dessa rutor eller ta extra betalt efter överenskommelse.

    4.6) Redan skadade fönster

    Om kunden har repiga eller i övrigt skadade fönster utanför normalt slitage med hänsyn till fönstrets ålder ska detta meddelas i samband med beställning av tjänsten. Personalen har rätt att avstå arbetet om de upptäcker repor och skador tills att skadan dokumenterats. Upptäcks tydliga repor på plats utförs arbetet endast i samråd med kunden där ett avtal ska signeras om att informationen mottagits. Har kunden mycket smutsiga fönster kan repor först upptäckas efter påbörjat arbete, i de fall detta inträffar ska arbetet avslutas tills ovanstående information delgivits.

  • 5.1) Reklamation

    Om kunden önskar reklamera det utförda arbetet bör denna reklamation ske inom tre (3) vardagar från att tjänsten utfördes för att företaget ska kunna kontrollera utförandet samt åtgärda reklamationen.

    5.2) Skador

    Om kunden upptäcker skada på egendom som kan härledas till tjänstens utförande, ska denna anmälan skickas via mejlen som finns på företagets webbplats, alternativt på pappersblankett som översänds till kund på begäran. Om vår egen personal orsakar en skada under utförandet av tjänsten kommer denna att dokumenteras och meddelas kunden snarast möjligt. Det är viktigt för båda parter att skador dokumenteras noggrant, gärna med bild.

  • 6.1) Definition

    Ett avtalsbrott är ursäktligt om avtalsenlig prestation hindrats av en omständighet som legat utanför parts kontroll och som han inte skäligen kunde förväntas ha räknat med eller tagit i beaktande vid tiden för avtalets ingående och vars följder han inte heller skäligen kunde ha undvikit eller övervunnit.

    6.2) Tidsram

    Om hindret endast är tillfälligt, är avtalsbrottet ursäktligt under så lång tid som är rimlig med hänsyn till hindrets konsekvenser för partens möjligheter att prestera avtalsenligt.

    6.3) Prestation

    När hindret är permanent bortfaller parternas skyldigheter att prestera. För återgång av redan utförda prestationer gäller tidigare paragrafer i avtalet.

    6.4) Skälig tid

    Den part som inte presterar avtalsenligt och är ursäktad enligt ovanstående stycken, ska meddela motparten om hindret och hur det påverkar möjligheten att prestera enligt avtalet. Om sådant meddelande inte ges inom skälig tid efter det att parten fick kännedom om eller borde ha fått kännedom om hindret, är han skyldig att utge ersättning för den skada som motparten kunde ha undvikit om meddelandet lämnats i rätt tid.

    6.5) Tillämplighet

    Inget i denna bestämmelse hindrar att en part innehåller sin prestation eller häver avtalet. Denna bestämmelse begränsar alltså endast parts rätt till fullgörelse, prisavdrag och skadestånd.